Jak odnowić wygląd maszyn rolniczych i zabezpieczyć je przed korozją?

Maszyn rolnicze, w przeciwieństwie np. do samochodów osobowych, często wykorzystywane są przez kilkadziesiąt lat, a nierzadko przez ponad pół wieku. Nie jest więc niczym zaskakującym, że po długim czasie pojawia się na nich korozja, której rozwój może nawet osłabić konstrukcję kluczowych elementów. Zdarzają się wtedy przypadki np. wyrwania jednej ze skib z pługu podczas ciężkiej orki. Trzeba też wziąć pod uwagę, że mocno pordzewiałe sprzęty wyglądają po prostu brzydko i wobec tego warto raz na jakiś czas je odnowić. Sprawdźmy, jak się do tego zabrać.

Przygotowanie do malowania

Na rynku bez problemu znajdziemy antykorozyjne lakiery do maszyn rolniczych, które nadadzą im świetnego wyglądu, a jednocześnie zabezpieczą przed pojawianiem się rdzy. Nie możemy jednak nanieść ich bezpośrednio na skorodowaną powierzchnię. Najpierw trzeba odpowiednio przygotować odnawiany sprzęt. Zasadą jest, że rdzy powinniśmy pozbyć się do gołego metalu. Można do tego celu wykorzystać tarcze do szlifowania, szczotki druciane na wiertarkę lub szlifierkę, a także papier ścierny. Jeżeli nie jest możliwe usunięcie korozji w 100%, warto potraktować ją specjalnym środkiem neutralizującym rdzę i hamującym jej dalszy rozwój.

Gdy powierzchnia jest już odpowiednio przygotowana, należy odtłuścić ją rozpuszczalnikiem lub benzyną ekstrakcyjną i pomalować podkładem reaktywnym, np. epoksydowym. Podkład doskonale trzyma się gołej blachy, zabezpiecza ją przed korozją, jednocześnie tworzy odpowiednią powierzchnię dla bazowego lakieru. Lakiery Nopolux można stosować z większością podkładów epoksydowych dostępnych na rynku. Można nanosić je pędzlem lub natryskowo, zależnie od naszych preferencji oraz oczekiwanego efektu wizualnego. Aby uzyskać idealne krycie, należy położyć przynajmniej dwie do trzech warstw podkładu, zanim zaczniemy malowanie lakierem właściwym, czyli tzw. bazą.

Właściwy proces lakierowania

Gdy powierzchnia jest już odpowiednio przygotowana, możemy przejść do właściwej części lakierowania. Tutaj również mamy dwie możliwości: nakładanie pędzlem lub natryskowo. Zdecydowanie poleca się jednak wybrać tą drugą metodę, ponieważ lakiery do maszyn rolniczych dostępne są przede wszystkim w tej właśnie formie. Sama struktura lakieru również będzie wyglądała o wiele lepiej, gdy zostanie on nałożony pistoletem, a nie za pomocą pędzla. Przed rozpoczęciem pracy należy powierzchnię dokładnie oczyścić i odtłuścić. Dla lepszej przyczepności można zewnętrzną powłokę podkładu epoksydowego delikatnie zmatowić za pomocą papieru ściernego, jednak nie jest to działanie obowiązkowe.

Lakier dwuskładnikowy należy najpierw rozrobić w odpowiednich proporcjach z utwardzaczem. Musimy wziąć pod uwagę nie tylko same sztywne proporcje, ale także temperaturę powietrza i wilgotność. W przypadku lakierów Nopolux może być wymagane zmieszanie z utwardzaczem w nieco innych proporcjach, w zależności od powyższych warunków. Proces właściwego malowania polega na nakładaniu kolejnych warstw lakieru tak, by stopniowo pokrywać nim całą maszynę. Nie można się spieszyć, ponieważ wtedy dojdzie do pojawienia się zacieków. Po nałożeniu każdej z warstw dajemy jej czas na całkowite wyschnięcie. Całą procedurę należy przeprowadzać w warunkach możliwie bezwietrznych, by uzyskać najlepszy efekt.

Kategorie
Technologie i Materiały